CRM W CHMURZE DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW.

Co to jest CRM?

Na CRM składa się zestaw procedur oraz narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientem. Często CRM-em nazywa się także strategię biznesową, która polega na wprowadzenia filozofii i kultury biznesu skierowanej „na klienta”, co ma zapewnić długoterminowe korzyści dla obu stron.  Natomiast systemy CRM w chmurze to narzędzia pomagające zarządzać pracą związaną z kompleksową obsługą klienta i są źródłem informacji potrzebnych do podejmowania odpowiednich decyzji i działań w jednym miejscu.

Wszystkie systemy CRM poniżej posiadają funkcje:

  • Karta kontrahenta z historią zdarzeń.
  • Responsywną wersję dopasowaną do przeglądarek na telefonach.
  • Dostęp na podstawie ról (np. inne uprawnienia dla kierownika, inne dla handlowca).
  • Planowanie pracy w kalendarzu w formie zadań do wykonania.
  • Tworzenie raportów ze wszystkich danych w systemie.
  • Możliwość rozbudowy na indywidualne zamówienie.
  • Wsparcie dla użytkownika (najczęściej w godzinach od 8 do 17, w formie mailowej i telefonicznej).

5 darmowych systemów, ułatwiających pracę

Nie zawsze drogie oznacza lepsze. W przypadku, gdy wybieramy program CRM nie należy sugerować się zasadą, że jeżeli przeznaczę więcej pieniędzy na zakup oprogramowania, to moje działania będą skuteczniejsze, a zarządzanie bazą klientów łatwiejsze. Na rynku istnieje wiele bardzo dobrych, darmowych CRMów, które zyskały uznanie zadowolonych klientów, znanych i cenionych firm.

Bez wątpienia program CRM jest potrzebny każdej firmie, która jest ukierunkowana na wysoką jakość obsługi klienta oraz nieustannie dąży do podniesienia standardu świadczonych usług. Darmowe systemy CRM oparte są najczęściej na otwartej licencji Open Source, która umożliwia modyfikowanie aplikacji tak, aby dostosować ją do indywidualnych potrzeb.

CRM jest systemem, które ma na celu budowanie i utrzymywanie indywidualnych relacji z klientami. W tej koncepcji przede wszystkim chodzi o zdobycie stałego klienta. Pozyskiwanie nowego odbiorcy może być kosztowne i pochłaniać wiele czasu, co niekoniecznie przekłada się na pożądane efekty. W sprzedaży trzeba zwrócić szczególną uwagę na klientów, którzy mogą korzystać z naszych usług regularnie, a nie tylko jednorazowo. Biorąc tę kwestię pod uwagę, powinniśmy wdrażać skuteczne strategie w celu utrzymania efektywnej i długotrwałej współpracy.

Bardzo pomocnym narzędziem jest właśnie program CRM. Wdrążenie tego systemu dostarcza nam korzyści na dwóch poziomach:

Strategicznym – zwiększa satysfakcję naszych klientów, ich lojalność oraz sprzedaż naszych produktów,

Operacyjnym – prowadzi do zwiększenia skuteczności sprzedawców, efektywności kampanii reklamowych oraz pomaga uporządkować informacje wewnątrz firmy.

Na rynku mamy dostępnych wiele systemów CRM – niektóre są płatne, a niektóre całkowicie darmowe. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety tak samo, jak każdy z systemów. Dana funkcja programu przez jednych przedsiębiorców może być traktowana jako bezcenna, a dla drugich jako bezużyteczna. Nie ma CRM idealnego, który spełni oczekiwania wszystkich użytkowników. Do wyboru systemu należy podejść indywidualnie, zwracając szczególną uwagę na cel, dla którego zdecydowaliśmy się na wdrożenie tego oprogramowania oraz oczekiwań, jakie wobec niego mamy. Jeżeli już odpowiemy sobie na te pytania, możemy przystąpić do zapoznania się z ofertą dostępną na rynku. Darmowe systemy niekiedy są dużo lepszym rozwiązaniem niż te, za które musimy zapłacić niemałą kwotę pieniędzy. Poniżej przedstawione zostały jedne z najlepszych CRMów dostępnych na rynku.

SugarCRM
W tym przypadku mamy do wyboru zarówno wersję płatną, jak i darmową. Możemy wybrać tę wersję systemu, która będzie nam bardziej odpowiadała. Jeżeli chodzi o wersję bezpłatną, czyli SugarCRM Community Edition, jest ona nieco uboższa w funkcjonalności i zawiera mniej narzędzi w porównaniu do wersji płatnej. Nie oznacza to wcale, że jest gorsza i nie zasługuje na to, aby poświęcić jej naszą uwagę. Zakres jej funkcji nadal jest bardzo szeroki. Dostępne są: spersonalizowany panel użytkownika, możliwość powiązania dowolnych elementów systemu, możliwość szybkiego dodawania nowych obiektów z poziomu subpaneli, planowanie oraz rejestracja wydarzeń, masowy import i eksport danych czy dopasowanie kryterium wyszukiwania. Do najważniejszych zalet systemu należą:

prosty kreator własnych rozwiązań,

polska wersja językowa,

bardzo dużo zaufanych klientów,

dużo możliwości i wbudowanych funkcji.

Niestety również SugarCRM ma swoje wady. Posiada nieco przestarzały layout oraz może przysporzyć nieco kłopotów, jeżeli chodzi o kompatybilność z popularnymi przeglądarkami internetowymi. Najlepszym rozwiązaniem będzie użytkowanie go na Google Chrome.

SuiteCRM
Na szczególną uwagę zasługuje system SuiteCRM. Został stworzony na bazie SugarCRM Community Edition. Wyróżnia się szeroką gamą możliwości, które wykraczają poza standardowe aplikacje konkurencyjnych systemów. Możemy skorzystać m.in. z rejestracji zgłoszeń klientów, zarządzania projektami, ewidencjonowania spotkań i rozmów telefonicznych, kreatora automatyzacji, integracji z Google Maps czy zarządzania wydarzeniami. Producent deklaruje rozwój CRMu, dlatego można liczyć na to, że w przyszłości będzie on bogatszy w funkcje i wydajniejszy.

OpenCRX
Przez wielu jest uważany za najlepszy w pełni darmowy i dostępny dla wszystkich  program CRM. Producent ma bardzo ambitne plany na rozwój – system rozwija się w kierunku klasy systemów ERP. CRM już dzisiaj pozwala na przeprowadzanie swobodnych konfiguracji i dostarcza wiele przydatnych narzędzi. Na uwagę zasługuje także dobra jakość dokumentacji. Niestety trzeba wspomnieć o pewnych niedoskonałościach systemu. OpenCRX nie może pochwalić się zbyt dobrą polską wersją językową, która w większości przypadków jest bezużyteczna. Również obsługa nie należy do najbardziej intuicyjnych. W dalszym ciągu jednak warto jest bliżej przyjrzeć się ofercie tego systemu.

Fat Free CRM
Dla małych i początkujących firm dobrym rozwiązaniem będzie system Fat Free CRM. Jest bardzo łatwy w obsłudze, nie będziemy musieli poświęcić dużo czasu na opanowanie dostępnych funkcji. Wszystkie potrzebne aplikacje są dostępne w systemie. Niestety osoby, które poszukują CRMu w wersji polskojęzycznej, raczej powinny zrezygnować z tego systemu. Brak wersji w języku polskim może być dla wielu dużą przeszkodą, pomimo że program CRM jest bardzo prosty w użyciu. Wyróżnia się również wysoką jakością kodu systemu. Trzeba pamiętać również o tym, że program posiada tylko podstawowe funkcje i raczej nie może pochwalić się szerokim gronem użytkowników.

Systemów CRM podobnych jest obecnie na rynku bardzo dużo. Jak można zauważyć, każdy z nich charakteryzuje się innymi możliwościami oraz posiada zarówno wady, jak i zalety. Nie możemy jednak sugerować się jedynie samymi słabymi stronami. Nie stworzono jeszcze systemu idealnego. Nawet płatne CRMy mają pewne niedoskonałości, które dla niektórych przedsiębiorców nie są do zaakceptowania. Ważne jest, aby pod kątem specyfiki swojej firmy przeanalizować wszystkie dostępne i godne uwagi systemy. Powyższe przykłady CRMów mogą pomoc w podjęciu decyzji o wyborze dobrego i skutecznego programu. Powyżej przedstawione zostały tylko przykłady systemów, wybrane z dziesiątek dostępnych na rynku. Sugerując się nimi, może znajdziesz swój idealny program CRM.

Najlepszy CRM małych i średnich firm

Małe firmy, które nie dysponują dużym budżetem i rozległym personelem, również mogą zdobywać wielu klientów, a także nieprzerwanie budować ich lojalność. Pomagają w tym systemy CRM, dzięki którym zachowamy większy porządek i oszczędzimy sporo czasu.

HubSpot

HubSpot ma ponad 20 tysięcy klientów i jest wyceniany prawie na 2 mld dolarów. Jest duża szansa, że obiły Wam się o oczy w ten czy inny sposób materiały przygotowywane przez nich w olbrzymiej ilości. Mowa będzie o HubSpot i o tym, dzięki czemu odnieśli sukces.

HubSpot robi narzędzia, które mają wspierać inbound marketing (w tym content marketing) i sam produkuje ogromną ilość contentu, który ma wesprzeć małe i średnie firmy od strony wiedzy w pozyskiwaniu klientów przy użyciu innych metod niż płatna reklama. Używają przy tym mocno swoich narzędzi, co nie tylko wzmacnia ich wiarygodność, ale również pozwala im z pierwszej ręki przekonać się, co działa a co nie. Od HubSpot dowiecie się ile postów, kiedy puszczać, który social media pasuje bardziej do Twojego biznesu, jak coś wykonać przy użyciu ich narzędzia itd.. Content produkują w postaci postów, ebooków, prezentacji i filmików.


Polecamy: Księgowość online – propozycja dla oszczędnych

 

 

Czy ta informacja była pomocna?